ΤΕΥΧΟΣ #4 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2017

Η αποφόρτιση του Tunnel of Oppression και οι "Τρεις Ανοίξεις"

Γιώργος Γιακουβάκης

Ο Πολυχώρος VAULT ανεβάζει τη νέα παράσταση του Tunnel of Oppression, «Τρεις Ανοίξεις», από τις 11 Οκτωβρίου έως τις 23 Νοεμβρίου 2017 και κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:00, για μόνο 14 παραστάσεις. Η παράσταση εξυμνεί τη διαφορετικότητα, θίγοντας σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα μέσα από γεγονότα που συγκλόνισαν την κοινή γνώμη.

Με αφορμή τη νέα παράσταση του Tunnel of Oppression, υπό την ΑΜΚΕ «Eä - Κατανόηση, Ενημέρωση, Αποδοχή», συναντήθηκα με τους σκηνοθέτες της, Κωνσταντίνο Μποσυνάκη και Δημήτρη Πλαβούκο (ο οποίος είναι και ο σεναριογράφος), και συζητήσαμε τόσο για τη νέο τους έργο όσο και για χρήση και τη σκοπιμότητα της αποφόρτισης-συζήτησης με το κοινό, που υλοποιείται μέσα από την ομάδα ψυχολόγων και τους συνεργαζόμενους φορείς.

Ο Δημήτρης Πλαβούκος σπούδασε ψυχολογία και ηθοποιία στην Αμερική, ενώ έκανε μεταπτυχιακό στη συμβουλευτική ψυχολογία. Είναι ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από το Tunnel of Oppression και προεδρεύει της ΑΜΚΕ «Eä - Κατανόηση, Ενημέρωση, Αποδοχή», στην οποία και υπάγεται το Tunnel. Ο Κωνσταντίνος Μποσυνάκης, από την άλλη, φοιτά στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου και είναι εθελοντής στην «Eä - Κατανόηση, Ενημέρωση, Αποδοχή», όπου κάνει τα πρώτα του βήματα στην χώρο της τέχνης, καθώς συμμετέχει ως ηθοποιός, συν-σκηνοθέτης ή/και συν-σεναριογράφος.

Την προηγούμενη Άνοιξη το Tunnel of Oppression ανέβασε τη θεατρική παράσταση «EVOLve», όπου έθιξε εγκλήματα μίσους, καταστάσεις βίας, ρατσισμού, κακοποίησης και ομοφοβίας -συνδυάζοντάς τα έχοντας ως κεντρικό άξονα μία ιστορία αγάπης- και το πώς μέσα από όλα αυτά καταλήγουμε σε αυτό που ονομάζουμε εξέλιξη. Φέτος, τη νέα σεζόν, το Tunnel of Oppression ανεβάζει την παράσταση «Τρεις Ανοίξεις». Θα ήθελα να μου πείτε ποια είναι η υπόθεση του έργου.

ΚΜ: Η υπόθεση του έργου πραγματεύεται την ιστορία τριών αντρών, οι οποίοι μπαίνουν μέσα ένα τούνελ και μέσα σε αυτό το τούνελ βλέπουν φαντάσματα του παρελθόντος τους.

ΔΠ: Βλέπουνε φαντάσματα που αντιπροσωπεύουν όλα αυτά που έχουν αφήσει πίσω στη ζωή τους. Τρεις άντρες ξεκινάνε ένα ταξίδι αναζήτησης της αλήθειας, περνάνε μέσα από ένα τούνελ και εκεί πέρα ανακαλύπτουν φαντάσματα όλων εκείνων που άφησαν πίσω και προσπαθούν μέσα από τις ιστορίες των θυμάτων που συναντούν να βρούνε τις απαντήσεις στα ερωτήματα τους.

Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για τη νέα σας παράσταση;

ΔΠ: Άντλησα στοιχεία από τη σκανδιναβική μυθολογία και το μύθο του Ράγκναροκ, που μιλά για το τέλος του κόσμου και το έχω μεταφέρει στη σημερινή κατάσταση που αντιμετωπίζουμε στην Ελλάδα. Κυρίως, αλληγορικά συνδέω το τέλος του κόσμου με την κατάσταση που βιώνει [η Ελλάδα]. Και αυτοί οι τρεις άντρες αντιμετωπίζουν αυτό το θέμα. Και η άλλη πηγή έμπνευσης είναι εγκλήματα που συγκλόνισαν την κοινή γνώμη.

Αναφορικά με τα εγκλήματα που συγκλόνισαν την κοινή γνώμη, ποιο ή ποια είναι τα κύρια θέματα, τα όποια άπτονται του εγκληματολογικού ενδιαφέροντος; Θα θέλατε να αναφερθείτε σε κάποια συγκεκριμένα;

ΚΜ: Δεν θα ’θελα να αναφερθώ σε κάποιο συγκεκριμένο.

ΔΠ: Έχουμε αντλήσει χαρακτηριστικά από διάφορα εγκλήματα που έχουν συγκλονίσει την κοινή γνώμη στην Ελλάδα αλλά και ανά τον κόσμο και τα έχουμε προσαρμόσει ώστε να μπορέσει να ταυτιστεί το κοινό.

Γνωρίζοντας ότι το Tunnel of Oppression εστιάζει σε συγκριμένες μορφές κακοποίησης, ρατσισμού, εγκλημάτων κ.λπ., υπάρχει κάτι συγκεκριμένο στο οποίο έχετε εστιάσει παραπάνω στη συγκεκριμένη παράσταση; Για παράδειγμα, στην προηγούμενη παράσταση είχατε εστιάσει κυρίως σε εγκλήματα μίσους.

ΔΠ: Αλληγορικά πάλι εγκλήματα που προκαλούμε οι ίδιοι στον εαυτό μας.

ΚΜ: Είναι [περιπτώσεις] εγκλήματα μίσους οι πρωταγωνιστές.

ΔΠ: Είναι αυτό που σου είπα και πριν, επειδή άντλησα από διάφορα εγκλήματα που έχουν γίνει και ανά τον κόσμο και που συγκλόνισαν την κοινή γνώμη, ο κόσμος μπορεί να βρει κάποια κοινά χαρακτηριστικά με διάφορες καταστάσεις, με διάφορα εγκλήματα, πρόσφατα. Απλώς, να διευκρινίσω ότι οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα ή γεγονότα είναι καθαρά τυχαία.

Που μπορούμε να δούμε τη νέα παράσταση;

ΚΜ: Παίζουμε στο VAULT, Μελενίκου 26, από 11 Οκτωβρίου μέχρι τις 23 Νοεμβρίου, και κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:00.

ΔΠ: Μετά το τέλος της παράστασης ακολουθεί, όπως πάντα, αποφόρτιση από την ομάδα ψυχολόγων και ενημέρωση από τους φορείς, με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Μας έχει κάνει την τιμή φέτος να συνεργαστούμε το Best Buddies και σταθερά με το Χαμόγελο του Παιδιού, που μας στηρίζει από το πρώτο βήμα. Η παράσταση διαρκεί 90 λεπτά, χωρίς διάλειμμα.

Και μόλις μου δώσατε 'πάσα' για την επόμενη ερώτηση. Το Tunnel of Oppression ήρθε στην Ελλάδα την άνοιξη του 2015 με σκοπό την ενημέρωση, την επιμόρφωση, την κακοποίηση, την ευαισθητοποίηση και την αποδοχή πάνω σε σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα. Ένα κομμάτι του Tunnel of Oppression είναι και η ψυχολογική αποφόρτιση από την ομάδα των ψυχολόγων σας και τους εκάστοτε συνεργαζόμενους φορείς. Γνωρίζοντας ότι έχετε συμμετάσχει σε κάποιες συζητήσεις στις αποφορτίσεις, θα ήθελα να μου πείτε κάποιες εμπειρίες σας, κάτι που σας έχει μείνει.

ΚΜ: Έχουν ανοιχτεί πολλοί άνθρωποι μέσα από τις αποφορτίσεις και έχουν βγει και κακά και καλά πρόσωπα των ανθρώπων αυτών. Μία από αυτές ήταν με ένα παιδί, που μου έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση, που βρίζανε οι φίλοι του [παιδιού] τον αδερφό του και επειδή τον βρίζανε, επειδή είχε διαφορετική σεξουαλική προτίμηση, το παιδί έστειλε στο νοσοκομείο τον φίλο του και τώρα πλέον δεν μιλάνε με τον αδερφό του, για κάποιο λόγο. Και μου έκανε μεγάλη εντύπωση ότι μίλησε και το ‘πε αυτό. Μετά μία κυρία που είπε – στην προηγούμενη παράσταση είχαμε ένα ομοφυλοφιλικό ζευγάρι και ένα straight ζευγάρι – βάζουμε στην ίδια ζυγαριά και τα δύο ζευγάρια.

ΔΠ: Επίσης, στην αποφόρτιση έχει μιλήσει κοπέλα για το γεγονός ότι υπήρξε θύμα σεξουαλικής κακοποίησης από φιλικό πρόσωπο του οικογενειακού της περιβάλλοντος. Έχουνε μιλήσει άνθρωποι, οι οποίοι έχουν κακοποιηθεί σωματικά μέσα στη σχέση.

ΚΜ: Μου έχει κάνει εντύπωση και μία άλλη κυριούλα, που μίλησε για τον παιδικό της έρωτα, για πρώτη φορά μέσα στο Tunnel, και ο παιδικός της έρωτας ήταν γυναίκα και το ’πε στην αδερφή της, που καθόταν δίπλα.

ΔΠ: Κράταγε 50 χρόνια αυτό το μυστικό. Γενικά στην αποφόρτιση, αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι ότι ο κόσμος θέλει να μιλήσει, θέλει να ανοιχτεί και ότι αισθάνονται, νιώθουν ασφαλείς μέσα στο περιβάλλον της αποφόρτισης και γίνεται μία πάρα πολύ ωραία συζήτηση. Δεν έχουν υπάρξει εντάσεις παρά τις έντονες διαφορετικές απόψεις που υπάρχουν.

Αυτό ήθελα να σε ρωτήσω στη συνέχεια, αν έχουν υπάρξει κάποιες αρνητικές αντιδράσεις…

ΔΠ: Αρνητικές αντιδράσεις … παρόλο που δυο χρόνια τώρα θίγουμε βία, ρατσισμό, κακοποίηση, βιασμό, εγκλήματα μίσους, δολοφονίες, η μοναδική παράσταση που είχε αρνητικές αντιδράσεις ήταν η παράσταση [EVOLve] που θίξαμε την αγάπη σε ένα ομόφυλο ζευγάρι. Ο κόσμος, δηλαδή, ήταν, κατά ένα μεγάλο ποσοστό, πολύ πιο πρόθυμος να δει έναν βιασμό παρά να δει δύο άντρες να φιλιούνται!

Έχει υπάρξει περίπτωση, που κάποιος να έχει παραδεχτεί ότι έχει υπάρξει δράστης κάποιων περιστατικών, τα οποία αναφέρετε;

ΔΠ: Ναι. Ναι, και είπε ότι είδε τον εαυτό του μέσα από κάποιες καταστάσεις και αισθάνθηκε πάρα πολύ άσχημα που είχε προκαλέσει σχολικό εκφοβισμό σε μικρότερη ηλικία!

Θεωρείτε ότι το Tunnel στην ουσία κάνει τον κόσμο να συνειδητοποιήσει κάποια πράγματα και να αλλάξει;

ΔΠ: Πολύς κόσμος μέσα από το Tunnel, μέσα από αυτά που βλέπει και από την αποφόρτιση αντιλαμβάνεται κάποια πράγματα. Στο EVOLve, μετά την παράσταση, δύο άτομα μίλησαν στους γονείς τους για τη σεξουαλική τους ταυτότητα, όπως και στο πρώτο Tunnel of Oppression!

Από το 2015, που ανεβάζετε performances και παραστάσεις, πιστεύετε ότι έχει υπάρξει κάποια αλλαγή στον κόσμο, τουλάχιστον στον κόσμο που έρχεται και σας βλέπει;

ΔΠ: Έχουμε αλλάξει ένα μικρό ποσοστό. Απλώς ελπίζουμε αυτή η αλλαγή να γίνει ένα ντόμινο και ο άνθρωπος που βλέπει την παράσταση και αλλάζει να προκαλέσει την αλλαγή και ο ίδιος με τη σειρά του.

ΚΜ: Αυτό που μου αρέσει εμένα πλέον είναι ότι  υπάρχουν άτομα που βλέπουν την παράσταση, τους αρέσει και λένε σε άτομα, που πιστεύουν ότι θα τους προβληματίσει, να έρθουν να τη δούνε.

ΔΠ: Ένα θετικό word of mouth. Και αυτός είναι κι ένας από τους σκοπούς των «Τριών Ανοίξεων», να κινητοποιήσουμε τον κόσμο που θα δει την παράσταση, εξυμνώντας τη διαφορετικότητα, γιατί η διαφορετικότητα του καθενός είναι αυτό που μας κάνει μοναδικούς.

Θέλετε να προσθέσετε κάτι άλλο;

ΔΠ: Είναι όλα τα παιδιά εθελοντές, έχουμε ένα παιδί που θα μιλήσει στη νοηματική -και θα μιλήσει και στην αποφόρτιση- για να ενημερώσει τον κόσμο πόσο σημαντικό είναι κάτι τέτοιο και τι ισχύει στο κράτος μας για τους κωφούς. Η παράσταση συνδυάζει την τέχνη της ηθοποιίας και την ψυχολογία για να αγγίξει τα εγκλήματα που περιγράφουμε και ζητάμε από το κοινό μας να μπει μέσα [στο θέατρο] με άμυνες κατεβασμένες και ανοιχτό μυαλό. Μετά από δύο χρόνια έχουν ανανεωθεί πολλές αναπαραστάσεις σκηνών. Ο κόσμος που θα έρθει θα δει καινούρια πράγματα. Δεν θα δει την κλασική ιστορία

ΚΜ: Θίγουμε ψυχολογικές διαταραχές, μιλάμε για εθισμούς σε ναρκωτικά, το προσφυγικό κ.ά. Να έρθετε να μας δείτε!!

Θέλω, τέλος, να μου πείτε τα μελλοντικά σχέδια του Tunnel of Oppression

ΚΜ και ΔΠ: To Tunnel of Oppression υπάγεται πλέον στη Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία την «Eä - Κατανόηση, Ενημέρωση, Αποδοχή».

ΔΠ: Στις 12 Νοεμβρίου θα ανέβει η μουσικοθεατρική παράσταση «Γυναίκες στον Καθρέφτη» της «Eä Music» του Tunnel of Oppression. Αυτό που θέλαμε από την αρχή είναι να μπορέσουμε να μπούμε στα σχολεία, στα εκπαιδευτικά ιδρύματα για να μπορέσουμε να κάνουμε τις παραστάσεις και τις performances, για να ενημερώσουμε τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά.

Οι Συντελεστές

Κείμενο: Δημήτρης Πλαβούκος

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Πλαβούκος και Κωνσταντίνος Μποσυνάκης

Μουσική: Βαγγέλης Μακρής

Τραγούδι: Fulvio Tirella

Στίχοι: Νίκος Λάττας

Μουσική Παραγωγή: Low p (69 beats)

Σχεδιασμός φωτισμών: Άκης Σαμόλης

Παραγωγή: Eä – Ενημέρωση, Κατανόηση, Αποδοχή

Με τους: Βαγγέλη Μακρή, Θάνο Σκόπα και Κωνσταντίνο Χατζηθεοδώρου.

Και τους: Αμαλία Δόξα, Κωνσταντίνο Μποσυνάκη, Δημήτρη Πλαβούκο, Νάνσυ Πλαβούκου, Diana Putkaradze και Χριστίνα Σπανού.

Παίζουν: Δημήτρης Βιτάλης, Τάκης Βρυνιώτης, Σταυριάννα Γούση, Φανή Γρύλλη, Κωνσταντίνος Κάππας, Αλέξανδρος Καυκάς, Ράνια Πρωτοσύγγελου, Ανδρομάχη Σόμπολα και Γιώργος Σταύρου.

Ημέρες παραστάσεων: Τετάρτη και Πέμπτη : 21:00

Διάρκεια: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 7 ευρώ

Πολυχώρος VAULT Theatre Plus: Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός

Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8' περίπου με τα πόδια)

Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472 / 6949534889 (για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 - 14:00 και 17:00 - 21:00)

 Πληροφορίες

Περισσότερες πληροφορίες για το Tunnel of Oppression και τις μελλοντικές του δράσεις θα βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους

Tunnel of Oppression

Email: tunnelofoppression@hotmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/TunnelofOppressionGreece/
Twitter: https://twitter.com/TunnelinGreece
Tumblr: http://tunnelingreece.tumblr.com/
Instagram: https://instagram.com/tunnelingreece

 

________________________________________________________________________

*Ο Γιώργος Γιακουβάκης είναι Κοινωνιολόγος και μεταπτυχιακός φοιτητής Εγκληματολογίας.