ΤΕΥΧΟΣ #16 ΙΟΥΝΙΟΣ 2021

Φάκελος Emmett Till

Εμμανουήλ Σ. Καρούσος, ΜΔΕ

Φάκελος Emmett Till: Η υπόθεση δολοφονίας που στάθηκε σημείο καμπής στην διαμόρφωση του σύγχρονου Κινήματος των Πολιτικών Δικαιωμάτων

Ο ρατσισμός και οι φυλετικές διακρίσεις παραμένουν ακόμη και σήμερα μείζονα κοινωνικά προβλήματα με πολιτικές προεκτάσεις το καθένα, παγκοσμίως. Αν θα μπορούσαμε να πούμε πως κάποια χώρα έχει κατηγορηθεί πολλάκις στο παρελθόν (αλλά ακόμη και σήμερα) για αντίστοιχα περιστατικά τότε αναμφισβήτητα θα αναφέραμε τις Η.Π.Α.

Η πρόσφατη ιστορία αυτής βρίθει από παραδείγματα τέτοιων υποθέσεων, μερικά από τα οποία δεν έχουν γίνει γνωστά στο ευρύ κοινό. Για να κατανοήσουμε την πηγή προέλευσης τέτοιων περιστατικών δεν χρειάζεται μόνο να μελετήσουμε τις δομές πάνω στις οποίες είναι χτισμένη η αμερικανική κοινωνία, μια κοινωνία συντηρητική, η οποία στην προσπάθεια της να αποχαρακτηριστεί ως τέτοια, έχει ντυθεί με έναν μανδύα - τύποις - προοδευτισμού, αλλά και την πρόσφατη ιστορία αυτής.

Οι δεκαετίες 1910-1950 ήταν πολύ σημαντικές για τους Αφρό - Αμερικανούς για μια σειρά από λόγους οι οποίοι θα εξηγηθούν παρακάτω. Αρχικά στις 12 Φεβρουαρίου 1909 ιδρύθηκε, από εξέχουσες προσωπικότητες της εποχής[1], η Εθνική Ένωση για την Πρόοδο των Έγχρωμων Ανθρώπων,[2] μια οργάνωση με κύριο στόχο την άμβλυνση των ανισοτήτων που δημιουργούσαν οι νόμοι του Jim Crow[3] και ο φυλετικός διαχωρισμός που επιβαλλόταν μέσω αυτού, παρέχοντας ταυτόχρονα κάθε είδους βοήθεια.[4]

Τις επόμενες δύο δεκαετίες, οι οποίες είναι γνωστές και ως περίοδος της Μεγάλης Μετανάστευσης, μέχρι το οικονομικό κραχ του 1929, παρατηρείται μια μεγάλη κινητικότητα των Αφρό - Αμερικανών από τον Νότο προς τον βιομηχανοποιημένο Βορρά και τις μεγαλουπόλεις για την αναζήτηση μια καλύτερης επαγγελματικής ευκαιρίας και ζωής. [5] Ταυτόχρονα στην Ανατολική πλευρά της χώρας αναπτύσσεται ένα καλλιτεχνικό-πολιτιστικό ρεύμα, γνωστό και ως η Αναγέννηση του Χάρλεμ.[6] Το οικονομικό κραχ το οποίο διήρκεσε δέκα χρόνια (1929-1939) δεν θα μπορούσε να μην επηρεάσει άμεσα και τους Αφρό - Αμερικανούς. Προφανώς η οικονομική δυσπραγία αλλά και η σχεδόν αποκλειστική εξάρτηση από τα επιδόματα του κράτους βοήθησαν στην περιθωριοποίηση και την περαιτέρω φτωχοποίηση αυτών. Παράλληλα στα μέσα της δεκαετίας του 1930 η Εθνική Ένωση για την Πρόοδο των Έγχρωμων Ανθρώπων άσκησε πίεση για την ψήφιση διαταγμάτων και νόμων τα οποία θα θωράκιζαν τους Αφρό - Αμερικανούς εργάτες και τα επαγγελματικά δικαιώματα αυτών αλλά και θα τους προστάτευαν από τους απαγχονισμούς και την Κου Κλουξ Κλαν, η οποία δρούσε σχεδόν ανεξέλεγκτα μέχρι εκείνη την περίοδο.[7]

Έπειτα μεσολαβεί ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος κατά την διάρκεια του οποίου στρατολογούνται αρκετοί Αφρό - Αμερικανοί, [8] υποσχόμενοι παχυλές οικονομικές αποζημιώσεις μετά το πέρας αυτού. Είναι σημαντικό να υπογραμμισθεί πως εκείνη την περίοδο αλλάζει και η δομή της Μαύρης οικογένειας μιας και οι άνδρες/πατέρες λείπουν και οι γυναίκες επιφορτίζονται με περισσότερες υποχρεώσεις και καλούνται να συμπληρώσουν διττούς ρόλους. Κατά την επιστροφή λοιπόν των ανδρών στην πατρίδα μετά το πέρας του πολέμου αλλά και οδηγούμενοι προς μια νέα δεκαετία παρατηρούμε πως οι κοινωνικές νόρμες, ο συντηρητισμός αλλά και οι διακρίσεις εις βάρος των Αφρό - Αμερικανών δεν έχουν υποχωρήσει, αντιθέτως έχουν γίνει πιο ισχυροί και αρκετές φορές απέβησαν μοιραίοι. [9] Ένα περιστατικό το οποίο συγκλόνισε τις ΗΠΑ στα μέσα της δεκαετίας του 1950 και στην ουσία στάθηκε αφορμή για την δημιουργία του Κινήματος των Πολιτικών Δικαιωμάτων ήταν (και) η δολοφονία του νεαρού Αφρό - Αμερικανού Εmmett Till.

Το χρονικό μιας δολοφονίας και η έκβαση της υπόθεσης

Το καλοκαίρι του  1955, ο 14χρονος Αφρό - Αμερικανός Emmet Till, προερχόμενος από το Chicago, θα επισκέπτονταν την οικογένεια του στο Mississipi για να περάσει μερικές μέρες μαζί τους. Την Τετάρτη 24 Αυγούστου, ο Emmett μαζί με τον ξάδερφο του Maurice Wright και άλλα συγγενικά πρόσωπα επισκέφθηκαν το παντοπωλείου του Bryant στην περιοχή του Money. Για ελάχιστη ώρα εντός του καταστήματος βρισκόταν μόνο ο Till και η λευκή Carolyn Bryant, ταμίας και σύζυγος του ιδιοκτήτη του παντοπωλείου. Έπειτα από μια στιχομυθία μερικών δευτερολέπτων μεταξύ τους, για το περιεχόμενο της οποίας οι απόψεις διίστανται, ο Till αναγκάστηκε να αποχωρήσει από το παντοπωλείο ύστερα από παραίνεση του εξαδέλφου του.

Το Σάββατο 27 Αυγούστου ο Roy Bryant, σύζυγος της Carolyn συνοδευόμενος από ακόμη πέντε άτομα επισκέφτηκε το σπίτι των Wright, στο οποίο διέμενε ο Till, ώστε να εξετάσουν τα όσα τους είχε καταγγείλει η Carolyn, δηλαδή ότι την είχε φλερτάρει με χυδαίο τρόπο. Μάλιστα αφού διαβεβαίωσαν τον παππού του Till, ότι δεν πρόκειται να βλάψουν το νεαρό Emmett, μπήκαν στο σπίτι, σχεδόν εισβάλλοντας μέσα,  ψάχνοντας ένα- ένα τα δωμάτια για τον Till. Αφού τον εξανάγκασαν να τους ακολουθήσει, τον απήγαγαν και τον δολοφόνησαν άγρια την ίδια νύχτα.[10] Η σωρός του άτυχου Emmett Till, βρέθηκε τέσσερις μέρες αργότερα στα νερά του ποταμού του Tallahatchie.

Η υπόθεση οδηγήθηκε στις αίθουσες του δικαστηρίου, ενώ ταυτόχρονα οι πληροφορίες από την νεκροψία του Till οι οποίες γίνονται γνωστές από τον Τύπο της εποχής σοκάρουν ακόμη και σήμερα.

Τα αποτελέσματα της νεκροψίας και της ιατροδικαστικής μελέτης προκαλούν αποτροπιασμό εάν αναλογιστεί κανείς πως: “το κορμί βρέθηκε γυμνό, έφερε βαριά τραύματα και λόγω της παρουσίας του τόσες μέρες εντός του ποταμού ήταν σε προχωρημένη σήψη και πρησμένο”. Ο Σερίφης Strider ακόμη δήλωσε πως: “στο κεφάλι είχε διαπεράσει μια σφαίρα στο σημείο ακριβώς πάνω από το δεξί αυτί ενώ και το πρόσωπο έφερε σημάδια από βαθύ κόψιμο σαν να είχε χρησιμοποιηθεί τσεκούρι.”  Επιπροσθέτως, “ανέφερε ότι η γλώσσα του (του Till), κρεμόταν έξω από το στόμα σε μήκος τριών ιντσών (δηλαδή 7,6 εκ.) πως “το αριστερό του μάτι ήταν έτοιμο να αποκολληθεί πλήρως” και τέλος “τα νύχια από το αριστερό χέρι είχαν φύγει τελείως. Η οσμή ουδετεροποιήθηκε μόνο όταν ο νεκροθάφτης έβαλε αποσμητικό”. [11] Αντιστοίχως αποκρουστική είναι και η περιγραφή του Chester Miller, ενός Αφρό - Αμερικανού νεκροθάφτη ο οποίος θα αναλάμβανε και το τελετουργικό της ταφής του Till. Σύμφωνα με τον Miller λοιπόν, “η κορυφή του κεφαλιού είχε συνθλιβεί και ένα μέρος του κρανίου αποκολλήθηκε και έπεσε μέσα στην βάρκα κατά την περισυλλογή του πτώματος.”[12] Επιβεβαίωσε και αυτός την τρύπα επάνω από το δεξί αυτί του Till, υποθέτοντας ότι δημιουργήθηκε από σφαίρα. Τέλος ένα αγκαθωτό σύρμα βρέθηκε τυλιγμένο γύρω από το λαιμό του άτυχου νεαρού.

Από την άλλη πλευρά και η δίκη απεδείχθη πως ήταν μια σκληρή δοκιμασία για την οικογένεια Till, μιας και οι ασάφειες στις καταθέσεις τις Carolyn Bryant ήταν αρκετές. [13] Ακόμη το σώμα ενόρκων αποτελούνταν μόνο από λευκούς άνδρες, ενώ και το ποσοστό των λευκών το οποίο απάρτιζε το κοινό του δικαστηρίου άγγιζε το 90% .Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς ότι η οικογένεια του Till δεν είχε μόνο να παλέψει για τον χαμό του οικείου της προσώπου αλλά και τις προκαταλήψεις, τις πρακτικές διάκρισης και την αδικία που συνόδευε τους κατοίκους της μαύρης κοινότητας, σε μια παραδοσιακά ρατσιστική πολιτεία όπως αυτή του Mississippi. Θα λέγαμε λοιπόν πως η δολοφονία χαρακτήρος του Emmett Till άρχιζε από εκείνη τη στιγμή.

Η Carolyn Bryant υποστήριξε πως την στιγμή κατά την οποία ετοιμαζόταν να εισπράξει τα χρήματα από τον Emmett, μετά την αγορά ζαχαρωδών, εκείνος της έπιασε το χέρι με δύναμη, τοποθετώντας τα παράλληλα στην παλάμη της, αλλά και ζητώντας της να βγουν ραντεβού. Εκείνη έδειξε ενοχλημένη, βγήκε εκτός του καταστήματος, κατευθύνθηκε στο αυτοκίνητο της, πήρε ένα πιστόλι και επέστρεψε στο κατάστημα. Ο Till είχε εξέλθει του καταστήματος, της έγνεψε ως αποχαιρετισμό και της σφύριξε προκλητικά - πράγμα το οποίο την ενόχλησε περισσότερο από όλα όπως έκανε γνωστό η εφημερίδα The Greenwood Morning Star. Σε αυτό το σημείο πρέπει να σημειωθεί πως η Carolyn Bryant στην αρχική της κατάθεση δεν είχε αναφέρει κάποια σωματική επαφή μεταξύ αυτής και του Till, παρά μόνο κάποια απρεπή σχόλια. Αντίστοιχη ήταν και η γραμμή κάλυψης των γεγονότων από τον Τύπο της εποχής, τα δημοσιεύματα του οποίου άφηναν να εννοηθεί πως ο νεαρός Till ήταν απλώς ασεβής προς την Bryant χωρίς ωστόσο να προχωρά σε κάποια φυσική επαφή ή σε κάποιο ανάρμοστο σχόλιο σεξουαλικού περιεχομένου.[14]

Στο εδώλιο κάθισαν οι Roy Bryant και JW Milam ως κατηγορούμενοι για την δολοφονία του Emmett Till. Τα κύρια σημεία της υπερασπιστικής γραμμής των κατηγορουμένων ήταν η ύπαρξη αμφιβολιών, διότι το πτώμα βρισκόταν σε προχωρημένη αποσύνθεση και σήψη μόλις βρέθηκε και αρχικώς ήταν δύσκολη η ταυτοποίηση του. Δεν μπορούσαν να τον αναγνωρίσουν καθώς τα φυσικά χαρακτηριστικά του προσώπου του Till ήταν αλλοιωμένα, ως αποτέλεσμα της βαναυσότητας των χτυπημάτων που είχε δεχθεί. Ως εκ τούτου ήταν δύσκολο να απαγγελθούν κατηγορίες για συγκεκριμένα διαπραχθέντα αδικήματα. Η υπεράσπιση αν και θα ήθελε να παρουσιάσει μια λογική εξήγηση για την εγκληματική πράξη των πελατών της και άρα κατ’ επέκτασιν να αποδειχθεί η ενοχή αυτών, η εισαγγελία έδειξε απρόθυμη να δεχτεί τους ισχυρισμούς της πρώτης ακόμη και όταν ο παππούς του Till αναγνώρισε τους δράστες στην δίκη.[15]

Κάτι το οποίο θα προκαλούσε έκπληξη σήμερα και κύμα αντιδράσεων εκείνη την περίοδο πέρασε σχεδόν αψήφιστα και ήταν η ετυμηγορία του δικαστηρίου: ΑΘΩΟΙ. Σύσσωμο το σώμα των ενόρκων ψήφισε υπερ της αθώωσης των κατηγορουμένων αιτιολογώντας παράλληλα ένα έγκλημα τιμής. Έκπληξη παρόλα αυτά προκαλεί και η ομολογία των δραστών μερικά χρόνια αργότερα ότι διέπραξαν το συγκεκριμένο έγκλημα υποστηρίζοντας μάλιστα πως αυτό άξιζε στον Till, από την στιγμή που ένα μαύρο αγόρι δεν σεβάστηκε μια λευκή γυναίκα είχαν κάθε δικαίωμα να το κάνουν και να μην κατηγορηθούν.[16] Δεν ήταν λίγοι οι οποίοι συνέδεσαν και με όρους κληρονομικούς/βιολογικούς την απρεπή συμπεριφορά του Emmett Till, ανασύροντας την υπόθεση κατηγορίας του Louis Till, πατέρα του Emmett, για τον βιασμό μια Ιταλίδας κατά την διάρκεια της θητείας του στον B‘ Παγκόσμιο Πόλεμο.[17] Θεώρησαν δηλαδή πως κληρονόμησε την απρεπή συμπεριφορά του πατέρα του και ως εκ τούτου ακολούθησε τα χνάρια του.

Ο αντίκτυπος της δολοφονίας του Emmett Till

Τραγική φιγούρα αναμφισβήτητα ήταν η Mamie Elisabeth Mobley Till, μητέρα του θύματος. Αποφάσισε κατά την ημέρα της κηδείας το φέρετρο να είναι ανοικτό ώστε να δουν όλα τα μέλη της Αφρό - Αμερικανικής κοινότητας, πενθούντες και μη, τι είχαν κάνει οι λευκοί στον γιο της[18] και να αναλογιστούν το πόσο λεπτές ήταν οι ισορροπίες και οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των δύο αυτών φυλετικών ομάδων. Θα μπορούσε να είναι ο οποιοσδήποτε στην θέση του γιου της, γεγονός το οποίο φόβισε αλλά και εξόργισε τις μαύρες κοινότητες ανά την χώρα. Το ίδιο σκέφτοταν και η Rosa Parks[19], όταν αρνήθηκε να ακολουθήσει τους κανόνες που ενίσχυαν το δόγμα “ίσοι αλλά διαχωρισμένοι”.

Οι Αφρό - Αμερικανοί πήραν την κατάσταση στα χέρια τους και διαμαρτυρήθηκαν με ειρηνικές κινητοποιήσεις. Εικοσιπέντε κινητοποιήσεις κατεγράφησαν τον Σεπτέμβρη του 1955 με συνολικό αριθμό συμμετεχόντων πάνω από 100.000. Σκοπός ήταν η ενοποίηση του φτωχού Νότου με τον ολοένα και αναπτυσσόμενο Βορρά ώστε να δημιουργήσουν έναν εθνικό συνασπισμό ο οποίος θα υπερασπιζόταν τα δικαιώματα των Αφρό - Αμερικανών.[20] Οι παραπάνω κινητοποιήσεις ενίσχυσαν το Κίνημα των Πολιτικών Δικαιωμάτων (Civil Rights Movement) κυριότερος εκπρόσωπος του οποίου ήταν ο Martin Luther King Jr.  ενώ η Εθνική Ένωση για την Πρόοδο των Έγχρωμων Ανθρώπων συγκέντρωνε οικονομικούς πόρους για την υποστήριξη αυτών των κινητοποιήσεων.

Η συνειδητοποίηση του κινδύνου αλλά και η οργή για την ατιμωρησία των δραστών στοχοποίησε την πολιτεία του Mississippi και όχι άδικα. O αιδεσιμότατος Jesse Jackson σημειώνει πως οι απαγχονισμοί των Αφρό - Αμερικανών στο παρελθόν μπορούν να χαρακτηριστούν ως μια μορφή πολιτικού τρόμου[21] που σκοπό είχαν την μείωση του πληθυσμού στον Νότο αλλά και τον παραδειγματισμό όσων διεκδικούσαν μια καλύτερη ζωή.[22] Άρα εξάγεται το συμπέρασμα πως η μεγάλη μετακίνηση των Αφρό - Αμερικανικών πληθυσμών δεν έγινε μόνο για οικονομικούς λόγους αλλά και για λόγους επιβίωσης από την πρόκληση μιας ενδεχόμενης βλάβης εις βάρος τους.

Σχεδόν 66 χρόνια μετά την δολοφονία του Emmett Till, και έχοντας μεσολαβήσει χιλιάδες κινητοποιήσεις, ειρηνικές και μη, δολοφονίες ηγετών του Μαύρου Κινήματος, δημιουργία πολιτικών ρευμάτων/κινημάτων αλλά και ανάληψης ανώτατων αξιωμάτων από Αφρό - Αμερικανούς, εκείνοι βρίσκονται πάντα σε δεινή θέση όταν δοκιμάζουν να προκαλέσουν την “ανωτερότητα της λευκής φυλής”. Άλλωστε τα παραδείγματα είναι πλείστα, από την φυλάκιση ακτιβιστών, την στοχοποίηση καλλιτεχνών μέχρι τον παραγκωνισμό αθλητών.[23]

Οι προοδευτικές απόψεις μερικών σε σημείο μάλιστα που να θεωρηθούν αιρετικοί[24], αλλά και η κατηγορία ότι χρησιμοποιούν τον ρατσισμό ανεστραμμένα έδωσε τροφή στους πολέμιους των Αφρό - Αμερικανών. Το δίπολο ηθική κατάπτωση - σωματική εξόντωση έχει λειτουργήσει όσες φορές κάποιος ριζοσπάστης προσπάθησε να προκαλέσει τις νόρμες της κοινωνίας των ΗΠΑ, αποδεικνύοντας περίτρανα πως μπορεί ναι μεν να χαρακτηρίζεται ως η γη των ευκαιριών και της ελευθερίας, όμως οι ευκαιρίες δεν είναι ίσες και η ελευθερία απόλυτη για όλους.

Εμμανουήλ Σ. Καρούσος, Κοινωνιολόγος - Κοινωνικός Ανθρωπολόγος, Μέλος της Ελληνικής Κοινωνιολογικής Εταιρείας

[1] Μερικοί εκ των ιδρυτών/υποστηρικτών της οργάνωσης ήταν οι W.E.B. DuBois, Mary White Ovington, Moorfield Storey και Ιda B. Wells.  

[2] Νational Association for the Advancement of Colored People (NAACP), μετάφραση του πρωτοτύπου από τον υπογράφοντα το άρθρο.

[3]  “Ο νόμος Jim Crow, αφορούσε την κρατική και τοπική νομοθεσία επιβάλλοντας τον φυλετικό διαχωρισμό στο νότιο μέρος των ΗΠΑ. Θεσπισμένος από λευκούς από τον 19ο αιώνα ακόμη ίσχυσε μέχρι το 1965.Στην φράση ‘’ίσοι αλλά ξεχωριστά’’ μπορεί να συνοψιστεί η ουσία του παραπάνω νόμου που προέβλεπε πλήρη διαχωρισμό μεταξύ λευκών και μαύρων στην δημόσια ζωή.” Εμμανουήλ Σ. Καρούσος, ΜΔΕ “Ιστορική καταγραφή του Κινήματος των Μαύρων Πανθήρων και ο ορισμός του πολιτισμικού τους υπόβαθρου”, Ιανουάριος 2019, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, σελ.10.

[4]  Οι δράσεις την Εθνικής Ένωσης για την Πρόοδο των Έγχρωμων Ανθρώπων αφορούσαν την κατάργηση του φυλετικού διαχωρισμού, την εξάλειψη ρατσιστικών πρακτικών στην καθημερινή ζωή, την στέγαση των οικονομικά απόρων, την παροχή νομικής βοήθειας σε όσους Αφρό -  Αμερικανούς είχαν δικαστικές περιπέτειες, τις ίσες ευκαιρίες σε εκπαίδευση, χρήση των δημόσιων μεταφορικών μέσων αλλά και το δικαίωμα του να ασκούν τα πολιτικά τους δικαιώματα. Υπενθυμίζεται πως πολλοί Αφρο - Αμερικανοί στα μέσα του 20ου αιώνα δεν είχαν δικαίωμα να ψηφίσουν, είτε διότι είχαν εκτίσει ποινή σε κάποια φυλακή, οπότε αποστερούνταν το ανωτέρω δικαίωμα, είτε λόγω του νομικού πλαισίου το οποίο ίσχυε σε ορισμένες πολιτείες. Πιο συγκεκριμένα όσοι δεν είχαν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση δεν είχαν το δικαίωμα να ψηφίσουν, ακριβώς λόγω του χαμηλού μορφωτικού τους επιπέδου. Ευτυχώς οι περισσότεροι από αυτούς τους αναχρονισμούς σήμερα έχουν καταπολεμηθεί και αρθεί.

[5] Περισσότερες πληροφορίες παρέχονται στον παρακάτω σύνδεσμο: https://www.mtholyoke.edu/media/exploring-great-migration

[6] Η Αναγέννηση του Χάρλεμ ή όπως συναντάται διεθνώς ο όρος Harlem Renaissance ήταν ένα ιδεολογικό/πολιτιστικό ρεύμα το οποίο αφορούσε την μουσική, τις τέχνες, τις πολιτικές πεποιθήσεις, τις ενδυματολογικές και στιλιστικές επιλογές των Αφρό - Αμερικανών των δεκαετιών του  1920 – 1930. Γνωστό και ως το Νέο Κίνημα των Νέγρων (New Negro Movement) με κύριο εκφραστή τον φιλόσοφο Alain Locke και βασισμένο στο έργο του The New Negro (1925), ένα ανθολόγιο το οποίο είχε να κάνει με το πως θα έπρεπε να είναι ο νέγρος του 20αι., ένα φαντασιακό ιδεών λοιπόν ή αλλιώς ένα ιδεατό μοντέλο ανθρώπου. Ψήγματά ιδεών του πως θα έπρεπε να χτιστεί η ταυτότητα του Αφρο - Αμερικανού και ποια στοιχεία θα πρέπει να περιέχει αυτή συναντούμε και πολύ αργότερα στις ομιλίες του Malcolm X.

[7] Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε πως το από το 1887 μέχρι περίπου τα τέλη της δεκαετίας του 1950 είχαν απαγχονιστεί περισσότεροι από 5.000 Αφρό - Αμερικανοί στον Αμερικανικό Νότο και συγκεκριμένα στην πολιτεία του Mississippi 654.

Jimmie E. Gates, Miss. historical markers recognize Emmett Till, but there are no state markers in Illinois, https://eu.clarionledger.com/story/news/2018/08/27/marking-he-historical-impact-emmett-tills-death/1017817002/

[8] Levinson R., Many Black World War II Veterans Were Denied Their GI Bill Benefits. Time to Fix That., warontherocks.com , 11/9/2020 https://warontherocks.com/2020/09/many-black-world-war-ii-veterans-were-denied-their-gi-bill-benefits-time-to-fix-that/

[9] Solly M., 158 Resources To Understand Racism in America, smithsonianmag.com , 4/6/2020 https://www.smithsonianmag.com/history/158-resources-understanding-systemic-racism-america-180975029/

[10] Anderson D.S. (2015:110).

[11] Anderson D.S. (2015:115-116 και 296-297).  

[12] Tyson T.B., (2017:84-85).  

[13] Anderson D.S. (2015:23).

[14] Tyson T.B., (2017:70-71).  

[15] Tyson T.B., (2017:213-214).

[16] Tyson T.B. (2017:254).

[17]  Ο Louis Till, πατέρας του Emmett, καταδικάστηκε σε θάνατο το 1945 για τον βιασμο και την δολοφονία μιας Ιταλίδας, όντας στρατιώτης. Η είδηση του θανάτου δεν έγινε αμέσως γνωστή στην οικογένεια του καθώς και οι συνθήκες κάτω από τις οποίες κατηγορήθηκε παραμένουν ακόμη και σήμερα σκιερές. Για τον θάνατο του Louis Till, είχε γράψει και ο διάσημος Αμερικανός ποιητής Ezra Pound ο οποίος βρισκόταν στην ίδια φυλακή μαζί του. Μετά τον θάνατο του Emmett, μερικά περιοδικά της εποχής έφεραν στο φως την υπόθεση του Louis Till, στην προσπάθεια τους να δικαιολογήσουν το έγκλημα των Bryant και Milam, δυσφημώντας ταυτόχρονα το νεκρό Emmett.

Houck D. & Grindy M., (2008:138).

[18] Tyson T.B., (2017:94) και Anderson D.S. (2015:132).

[19] Η Rosa Parks ήταν μια Αφρο - Αμερικανή ακτιβίστρια η οποία έμεινε στην ιστορία γιατί αρνήθηκε σηκωθεί να δώσει τη θέση της σε ένα λευκό επιβάτη και να μεταφερθεί με τη σειρά της στις πίσω θέσεις, οι οποίες προορίζονταν για τους Μαύρους πολίτες. Το περιστατικό έλαβε χώρα την 1η Δεκέμβρη 1955, λίγους μήνες μετά την δολοφονία του Till. Η στάση της αυτή έγινε αφορμή ώστε οι κάτοικοι των Αφρό - Αμερικανικών κοινοτήτων του Montgomery της πολιτείας Alabama να προχωρήσουν σε μποϋκοτάζ των ΜΜΜ. Η Rosa Parks υπήρξε ακτιβίστρια, υποστηρίκτρια του Κινήματος των Πολιτικών Δικαιωμάτων αλλά και ένα σύμβολο ενάντια στις φυλετικές διακρίσεις.

[20] Tyson T.B., (2017:248).

[21] Στο πλαίσιο της άσκησης πολιτικής βίας βασιζόμενη σε πολιτικά κίνητρα.

[22]Jimmie E. Gates, Miss.historical markers recognize Emmett Till, but there are no state markers in Illinois,
https://eu.clarionledger.com/story/news/2018/08/27/marking-he-historical-impact-emmett-tills-death/1017817002/ 

[23] Μερικά παραδείγματα τα οποία μπορούν να αναφερθούν είναι ο Mumia Abu - Jamal και ο Colin Kaepernick. 

[24] Χαρακτηριστική περίπτωση είναι ο Μalcolm X, κορυφαίος διανοητής και κήρυκας, μέλος του ΝOI (Nation of Islam/ Έθνος του Ισλάμ) και υπέρμαχος των δικαιωμάτων των Μαύρων. Υποστήριζε πως η ελευθερία θα πρέπει να έρθει με όλα τα μέσα όποια και αν ήταν αυτά και με οποιοδήποτε κόστος. Μέχρι να αποτραβηχτεί και να αποπεμφθεί ο Malcolm X από το Έθνος του Ισλάμ, δεν δίστασε να χρησιμοποιήσει δημόσια στο λόγο του τον ανεστραμμένο ρατσισμό, υποστηρίζοντας πως η Αφρικανική φυλή είναι ανώτερη της λευκής και καλούσε τους Αφρό - Αμερικανούς να επιστρέψουν στις ρίζες τους (δόγμα του Παν - Αφρικανισμού). Η ιδεολογική τοποθέτηση αλλά και η πολιτική αλλαγή στις απόψεις του παρατηρείται κατά την επίσκεψη του στην Μέκκα αλλά και κατά την επιστροφή του από αυτή. Αναθεώρησε τις απόψεις του για τους λευκούς, κρατώντας μια μετριοπαθέστερη στάση απέναντι τους χωρίς όμως να ”μαλακώνει” την κριτική που ασκούσε απέναντι στις κυβερνήσεις των ΗΠΑ αλλά και σε όσους θεωρούσε δυνάστες της Μαύρης φυλής.

Βιβλιογραφικές Πηγές

Anderson D. S. (2015), Emmett Till: The Murder That Shocked the World and Propelled the Civil Rights Movement, Jackson: University Press of Mississippi.
Jimmie E. Gates, historical markers recognize Emmett Till, but there are no state markers in Illinois,
https://eu.clarionledger.com/story/news/2018/08/27/marking-he-historical-impact-emmett-tills-death/1017817002/
Houck D. & Grindy M. (2010), Emmett Till and the Mississippi Press, Jackson: University Press of Mississippi.
Kαρούσος Ε. (2019), Ιστορική καταγραφή του Κινήματος των Μαύρων Πανθήρων και ο ορισμός του πολιτισμικού τους υπόβαθρου, ΜΔΕ στα πλαίσια του ΠΜΣ Ευρωπαϊκές Κοινωνίες και Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Τμήμα Κοινωνιολογίας, Παράρτημα Μυτιλήνης.
https://hellanicus.lib.aegean.gr/bitstream/handle/11610/20374/%CE%94%CE%99%CE%A0%CE%9B%CE%A9%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%97%20%CE%95%CE%A1%CE%93%CE%91%CE%A3%CE%99%CE%91%20%CE%A0%CE%9C%CE%A3%20%CE%95%CE%9A%CE%95%CE%9F%20%CE%95.%CE%9A%CE%91%CE%A1%CE%9F%CE%A5%CE%A3%CE%9F%CE%A3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Levinson R., Many Black World War II Veterans Were Denied Their GI Bill Benefits. Time to Fix That., warontherocks.com , 11/9/2020 https://warontherocks.com/2020/09/many-black-world-war-ii-veterans-were-denied-their-gi-bill-benefits-time-to-fix-that/
Solly M., 158 Resources To Understand Racism in America,com , 4/6/2020 https://www.smithsonianmag.com/history/158-resources-understanding-systemic-racism-america-180975029/
Tyson T.B. (2017), The Blood of Emmett Till, New York, Simon & Schuster.